2010. szeptember 24., péntek

Hatvani buszállomás(ok)

Hirtelen ötlettől vezérelve, kihasználva a kellemes őszi meleget tettem egy rövid kiruccanást Hatvanba. Nem is sejtettem, hogy meglehetősen jól időzítettem utazásom, hiszen elvileg egy hete át kellett volna adniuk az új buszpályaudvart. Szerencsémnek hála a régi állomáson még a rendes napi forgalom zajlott.

A Fortepan gyűjtemény képén gyakorlatilag ugyanazt láthatjuk mint az én képemen, egy kicsikét takarosabban, kicsikét régebben... A második képen AOA-493-as rendszámmal egy Ikarus 260.32-es teszi le éppen utasait. Nem kellett sokat gondolkodnom, hogy magamtól is rájöjjek, ez a kocsi bizony az Alba Voláné volt korábban. Az új homlokfal ne tévesszen meg senkit, a busz több mint 20 éves. Jól látszik továbbá az is, hogy a 'Volán söröző' épülete eredetileg nem tartozott az épülethez.

A buszállomás a jelenlegi formájában valóban meglehetősen szűkös. A Kossuth tér egy jelentős részén túl a szomszédos Szent Mihály utca elejét is elfoglalják a buszok. Idegen szemmel nem teljesen átlátható a kocsiállások rendszere, az utastájékoztatás színvonala is jócskán elmarad a kor követelményeitől. Az egész környék elég lepukkant. Pedig a tér, a városháza, a Grassalkovich kastély és a környező épületek kellemes mezővárosi hangulatot árasztanak. Hatvan egyébként az 'újkorban' idén 65 éve város.

CLY-140 (eredetileg Jászkun Volán, jóval pofásabban) pózol a "Volán csiga" alatt. A második képnek kéne igazából kisebbnek lennie, de mivel egy ritka altípust sikerült megörökítenem nagyban mutatom. Újszerű kinézete mellett kissé lehangoló volt mikor elment mellettem. Nem hiába, hiszen mint megtudtam ez egy Ikarus 256 Alfa. Azt már ott helyben gondoltam, hogy a farán virító Alfának nincs sok köze a közelmúltban ténykedő, kínaiak ellen volán tendert bukó (és csődbe kerülő) és Volvó alapokra dolgozó fehérvári Alfa Buszhoz. Ez az Ikarus egy rendszerváltás utáni próbálkozása. Új külső, régi 'belbecs'. Összesen 6 darab készült ezen altípusból.

Búcsút intettem a régi pályaudvarnak és elindultam vissza a vasút felé. Az új állomás ugyanis a vasúti bekötűút, a Boldogi út elején épül. A második képen egy Volánbusz alvállalkozó. Ez a Mercedes O 405-ös valószínűleg norvégiából származik, legalábbis az Ikke i traffik kulcsszóra egy oslói villamos lett a találat. Nem túl régi Mercis bejegyzésemben már volt egy eredeti kijelző felirattal díszelgő példány... kissé igénytelennek találom üzemeltetői szempontból.

Így áll most az új buszállomás. Az eredeti tervek szerint szeptember 15-én kellett volna átadni. Több éves múltra tekint azonban vissza az új pályaudvar terve, 2007-re azonban már sikerült megtalálni neki ezt a helyet. 2009 novemberében kezdték meg a területrendezési munkákat a közművek kiváltásával és az itt lévő szabadságharcos emlékmű elbontásával. Az 1849-es tavaszi hadjárat egy jelentős csatája zajlott Hatvannál. Az itt álló emlékművel együtt a katona sírokat is eltávolították innen. Később további csontokat is találtak.

Az alapkőletételre idén április 1-ig kellett várni, majd megkezdődhetett a tényleges építkezés. A 900 milliós beruházás (ebből 740 állami támogatás) átadási ideje mint említettem, szeptember 15 volt (látogatásom előtt egy héttel). Azonban már augusztus végén nyilvánosságra került, hogy egy hónapos halasztást kért a kivitelező. Nem a honvédsírok és csontok körüli fennakadásokra, hanem az idei év rendkívül esős időjárása miatti többletmunkálatokra hivatkozva.
 
Az újonnan kialakított terület helyét a víztorony messziről jelzi. Hogy a helybeliek mennyire lesznek elégedettek az új pályaudvar elhelyezkedésével nem tudom, a vasútállomáson kívülre most mentem először, számomra teljesen ismeretlen város (volt?) Hatvan eddig. Azt tudom, hogy ez a terület az állomástól 400 méternyire fekszik. A bejegyzés végén a kevésbé EU és állam propagandista kivitelezői tábla álljon emléket állítva az építkezésnek. Remélem nem csak kinézetre, funkcionálisan is praktikus buszállomással bővül Hatvan városa.

2010. október vége: Az új állomás műszaki átadása csúszik, hogy mikor veheti birtokába az utazóközönség egyelőre nem tudni.
2010. november 24.: A műszaki átadás megtörtént, de az utazóközönség csak várhatóan karácsony előtt veheti birtokba az új pályaudvart.


Nincsenek megjegyzések: